آقای قهوه – اولین قهوه ساز قطره ای برقی در سال ۱۹۷۲

آقای قهوه – اولین قهوه ساز قطره ای برقی در سال ۱۹۷۲

اولین دستگاه قهوه ساز قطره ای برقی برای مصارف خانگی، در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و برای همیشه روش تهیه قهوه آمریکایی‌ها را تغییر داد.

این مقاله برای فرهنگ نحوه نوشیدن قهوه در سال های ۱۹۷۲ میلادی است، اگه تمایل دارید بدانید که قهوه چطور وارد فرهنگ آمریکا شد، پیشنهاد می‌کنیم  مقاله‌ی (قهوه سوئدی آمریکایی) را بخوانید.

برای معتادان به کافئین، صبح بدون یک لیوان قهوه ممنوع است. اما همیشه درست کردن قهوه به اندازه امروز راحت نبوده  و همانطور که ربکا کی. شروم (دانشیار تاریخ) می‌نویسد، ظهور ماشین های قهوه همراه با حجم عظیمی از بازاریابی بود.

آقای قهوه

اولین قهوه‌ساز قطره‌ای برقی برای مصارف خانگی، در سال ۱۹۷۲ عرضه شد و برای همیشه روش تهیه قهوه آمریکایی‌ها را تغییر داد. قبل از ظهور آن، زنان برای دم کردن قهوه خود روی اجاق گاز یا روی پیشخوان از دستگاه‌های پرکولاتور استفاده می‌کردند، روشی که قهوه تلخ و سوخته تولید می‌کرد. با وجود سیستم‌های چکه‌ای پیچیده و غیر الکتریکی، پرکلاتورها بر آشپزخانه های آمریکایی حکومت می‌کردند.

آن‌ها همچنین به زنان آمریکایی برای دم کردن قهوه بد مزه شهرت داشتند. این تاریخ‌نویس در ادامه می‌نویسد که بخشی از آن مزه‌ی بد بر اساس خود منبع قهوه بود. به دلیل جنگ (آمریکا با ویتنام) و نگه‌داری قهوه در انبار‌های مرطوب و غیر استاندارد و…، و بدون توجه به روش دم کردنش، فقط جوشانده میشد برای همین طعم خیلی خوبی نداشت.

پرکولاتورها تا دهه ۱۹۷۰ بر آشپزخانه‌های آمریکایی حکومت کردند، زمانی که آقای قهوه انتظارات فرهنگی مردانه را تغییر داد. در آن زمان، زنان قهوه‌سازان اصلی خانواده‌ها بودند.این تاریخ‌نویس در ادامه می‌نویسد: «زنان همیشه  توسط شوهرانشان به خاطر قهوه بد طعمی که اکثر آمریکایی ها در خانه دم می کنند، تنبیه شده‌اند.» حتی در  تبلیغات تلوزیونی قهوه نیز به آن اشاره می‌شده.

برای آگاهی از فواید قهوه میتوانید به وبسایت قهوه و سلامتی  مراجعه کنید. لازم به ذکر است فروشگاه پاسارگادتاباک زیر نظر پدر پیپ ایران، ماسترو رحیمی عزیز سال‌هاست که در زمینه آگاهی جامعه از فواید قهوه با ترجمه و درج مقالات، کمپین ها و… درجهت ارتقاع دانش قهوه و خواص آن  تلاش می‌کند.

آقای قهوه منجی زنان آمریکایی

قیافه و نحوه کار دستگاه (MR COFFEE) آقای قهوه متفاوت از پرکلاتورها بود. قهوه بهتری هم درست می‌کرد. از آنجایی که روش کار آن قطره‌ای بود و اتوماتیک کار می‌کرد، حتی به مصرف‌کنندگان کم حوصله که دوست نداشتند روی اجاق گاز مدت‌ها سر پا بایستند  هم فرصت یک فنجان قهوه خوب را می‌داد. همچنین به طور چشمگیری گرانتر از دستگاه پرکولاتور بود.

همچنین این شرکت برای این که قیمت بالای این دستگاه را توجیع کند، از تبلیغات بسیار هوشمندانه‌ای استفاده کرد!  آقای قهوه چیزی غیرمنتظره‌ای را در بازاریابی خود گنجانده است: مردان.

این تاریخ نویس در ادامه می‌نویسد که نه تنها نامی مردانه به آن داده شد، بلکه بازاریابی آن نشان داد که دم کرده مورد علاقه مردان را تولید می‌کند و این یک وسیله برای استفاده‌ی مردان است نه زنان. این شرکت (Joe DiMaggio) جو‌دی‌ماجیو قهرمان نام آشنای بیسبال آمریکا را استخدام کرد تا حمایت مردانه خود را از این محصول ارائه کند.

سیاست‌های آقای قهوه

اما آقای قهوه بیشتر از mansplain انجام داد (مرد فهم کردن ترکیبی از کلمه‌های مرد «man» و شکل غیررسمی توضیح دادن «explaining» است، به معنای “توضیحِ چیزی توسط یک مرد به یک زن، به‌صورتی که مرد آن را از دیدگاه بالا به پایین  بیان می‌کند (نوعی نژاد پرستی و اشاره به  برتری مردان به زنان)). این امر با کلیشه‌های مردان به عنوان داوران کیفیت قهوه بازی کرد و مردان را تشویق کرد که خودشان وارد آشپزخانه شوند. از آنجایی که استفاده از آن بسیار آسان بود، مردان دیگر میلی برای واگذاری قهوه ساز به همسران خود نداشتند. این با افزایش ورود زنان به نیروی کار مطابقت داشت و به مردان کمک کرد تا سهم بیشتری در خانواده خود داشته باشند.

امروزه تصور مردی که تمایلی به دم کردن یک لیوان قهوه ندارد (یا آنقدر از کیفیت قهوه اش ناراحت است که همسرش را مورد آزار قرار می‌دهد) مضحک به نظر می‌رسد. این آقای قهوه بود که این انتظارات فرهنگی را تغییر داد.

گراورنده و ترجمه کننده : هرکول انجمن پیپ

3 دیدگاه دربارهٔ «آقای قهوه – اولین قهوه ساز قطره ای برقی در سال ۱۹۷۲»

  1. مهندس مهدوی

    سلام برا ماسترو رحیمی
    پدر پیپ ایران
    واقعا این مقاله خیلی جالب
    تشکر میکنم از مجموعه خوب شما

  2. دکتر یونس آرمانی

    درود برا پدر پیپ ایران
    منو یاد بچگیم انداختی ماسترو جان
    پدرم تاجر بزرگی بود و من تا ۱۴ سالگی تو کالیفرنیا بزرگ شدم
    ما از این دستگاه ها داشتیم و پدرم هر روز صبح خودش قهوه درست می کرد
    یادش بخیر

  3. whoah this blog is wonderful i love reading your posts.
    Stay up the good work! You understand, a lot of persons are
    hunting round for this information, you could help them
    greatly.
    thank you mastro rahimi

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا