ارتباط بین مصرف محصولات دخانی الکترونیکی با آسیب‌های تنفسی

ارتباط بین مصرف محصولات دخانی الکترونیکی با آسیب‌های تنفسی

ارتباط بین مصرف محصولات دخانی الکترونیکی با آسیب‌های تنفسی

در تابستان سال ۲۰۱۹، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) شروع به بررسی افزایش شدید بستری شدن در بیمارستان در ارتباط با استفاده از محصولات دخانی الکترونیکی کرد. بیماران از مجموعه‌ای از علائم تنفسی از جمله تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه شکایت داشتند. همه آن‌ها یک چیز مشترک داشتند: آن‌ها در سه ماه گذشته از محصولات ویپینگ استفاده کرده بودند.

این وضعیت به نام “سیگار الکترونیکی یا بخار، آسیب ریوی مرتبط با استفاده از محصول” یا EVALI نامیده شد. تا فوریه ۲۰۲۰، CDC بیش از ۲۸۰۰ بستری شدن در بیمارستان را به دلیل EVALI به همراه ۶۸ مرگ ناشی از این وضعیت ثبت کرده بود.

خوشبختانه، از زمانی که در آگوست و سپتامبر سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسیدند، کاهش قابل توجهی در موارد مشاهده شده است. علاوه بر این، محققان همچنین ویتامین E استات، یک ماده شیمیایی اضافه شده به برخی از محصولات حاوی THC را به عنوان اصلی‌ترین – اما احتمالاً نه شناسایی کرده‌اند. تنها – علت بیماری شیوع موارد EVALI در پس زمینه یک اپیدمی مداوم ویپرها در بین جوانان ظاهر شد. طبق CDC، ۱۵ درصد از بیماران EVALI کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

در Yale Medicine، اکثر متخصصان اطفال شروع به پرسیدن از بیماران میانسال و دبیرستان در مورد مواجهه آن‌ها با ویپینگ کرده‌اند، تا حد زیادی برای شناسایی بیمارانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات مرتبط باشند.

Pnina Weiss متخصص ریه اطفال Yale Medicine، می‌گوید: «من همه بیمارانم، هر کودک بالای ۱۲ سال را غربالگری می‌کنم، زیرا می‌تواند شرایط زمینه‌ای مانند آسم را تشدید کند».

EVALI چیست؟

EVALI یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن ریه‌های فرد در اثر مواد موجود در سیگارهای الکترونیکی و محصولات ویپ آسیب می‌بینند.

ویپینگ شامل استفاده از دستگاهی به نام سیگار الکترونیکی – که به آن قلم ویپ، مد یا مخزن نیز می‌گویند – برای گرم کردن مقدار کمی مایع و تبدیل آن به بخار قابل استنشاق است.

بیشتر مایعات ویپ حاوی موادی مانند پروپیلن گلیکول و گلیسرول به عنوان مواد پایه هستند که بخار را ایجاد می‌کنند. اما ممکن است حاوی ترکیبات دیگری از جمله طعم دهنده‌های مصنوعی، نیکوتین، THC و روغن کانابینوئید (CBD) باشند.

علائم EVALI چیست؟

EVALI ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • تنگی نفس
  • سرفه
  • درد قفسه سینه
  • تب و لرز
  • اسهال، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم
  • ضربان قلب تند
  • تنفس سریع و کم عمق

علل EVALI چیست؟

محققان ویتامین E استات، شکل مصنوعی ویتامین E موجود در برخی از محصولات ویپینگ حاوی THC را با EVALI مرتبط کرده‌اند. در صورت استنشاق، این ماده شیمیایی می تواند به ریه‌ها آسیب برساند.

یک مطالعه ویتامین E استات را در مایع ریه ۴۸ بیمار از ۵۱ بیمار EVALI که در ۱۶ ایالت نمونه برداری شده بودند، شناسایی کرد. در مقابل، نمونه‌های مایع ریه گرفته شده از افراد سالم حاوی این ویتامین نبود.

به دلیل این و سایر مطالعات، ویتامین E استات عامل اصلی EVALI در نظر گرفته می‌شود. سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات ویپینگ حاوی نیکوتین و THC نیز ممکن است در این وضعیت نقش داشته باشند.

عوامل خطر EVALI چیست؟

عامل خطر اولیه برای EVALI استفاده فعلی یا قبلی از دستگاه ویپ است.

به طور خاص، استفاده از دستگاه‌های ویپینگ حاوی THC با این بیماری مرتبط است. بر اساس CDC، بیش از ۸۰٪ از افرادی که به دلیل EVALI در بیمارستان بستری شده اند، استفاده از محصولات ویپینگ حاوی THC را گزارش کرده اند، اگرچه بسیاری نیز گفته‌اند که از محصولات حاوی نیکوتین استفاده می کنند.

CDC همچنین خاطرنشان می‌کند که تقریباً ۸۰٪ از بیماران EVALI که از سیگارهای الکترونیکی حاوی THC استفاده می کردند، محصولات بخارپز خود را از “منابع غیررسمی” از جمله خانواده، دوستان، فروشندگان یا منابع آنلاین به جای رسانه‌های تجاری به دست آوردند.

EVALI چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص EVALI می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا علائم این بیماری ریوی مشابه علائم سایر بیماری‌های تنفسی مانند ذات‌الریه و حتی ویروس آنفولانزای فصلی است.

هیچ آزمایش واحدی برای EVALI وجود ندارد. این چیزی است که به عنوان “تشخیص طرد” شناخته می‌شود، به این معنی که پزشک آزمایش‌هایی را برای رد سایر بیماری‌ها و شرایط بالقوه انجام می‌دهد.

پزشک تشخیص خود را با سؤال از شما در مورد استفاده شما از سیگارهای الکترونیکی در سه ماه گذشته و اینکه آیا محصولی حاوی نیکوتین، THC یا هر دو را مصرف کرده‌اید، شروع می‌کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک از گوشی پزشکی برای گوش دادن به ریه‌ها، بررسی ضربان قلب و اندازه‌گیری اشباع اکسیژن خون با استفاده از یک پالس اکسی متر استفاده می‌کند.

اسکن با اشعه ایکس قفسه سینه یا سی‌تی‌اسکن معمولاً برای تشخیص ضروری است و لکه های مبهم (به نام کدورت) در ریه‌ها را نشان می‌دهد. این در تضاد با فضای صاف پشت در ریه‌های سالم است. همچنین ممکن است پزشک برای رد سایر علل احتمالی بیماری شما آزمایش خون تجویز کند.

درمان EVALI چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به EVALI باید در بیمارستانی تحت درمان قرار گیرند که بتوان داروها را به دقت تحت نظر داشت و پشتیبانی تنفسی به راحتی در دسترس است.

درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کورتیکواستروئیدها نوعی دارو که التهاب ریه‌ها و سراسر بدن را کاهش می‌دهد. مراقبت حمایتی بیماران ممکن است اکسیژن مکمل را از طریق کانولای بینی دریافت کنند.

در موارد شدیدتر، ممکن است آن‌ها را روی دستگاه تهویه مکانیکی یا دستگاه اکسیژن‌رسانی غشایی خارج از بدن قرار دهند.

آنتی بیوتیک‌ها. این داروها ممکن است در حالی به بیمار داده شوند که نتایج آزمایش‌های تشخیصی در حال نهایی شدن است، زیرا تشخیص EVALI از عفونت‌های باکتریایی دشوار است.

ضد ویروس‌ها از آنجایی که EVALI علائمی مشابه برخی عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌کند، ممکن است از داروهای ضد ویروسی مخصوصاً در فصل آنفولانزا استفاده شود.

از آنجایی که این بیماری بسیار جدید است، هیچ راهی برای پیش بینی وضعیت بیماران پس از ترخیص از بیمارستان پس از درمان وجود ندارد. دکتر ویس می‌گوید که برخی پس از قطع درمان استروئیدی دوباره بیمار شده‌اند، بنابراین مراقبت‌های بعدی حیاتی است.

او می‌گوید: «توصیه می‌کنیم که بیماران طی یک تا دو هفته پس از ترخیص به متخصص ریه مراجعه کنند تا آزمایش عملکرد ریه و پالس اکسیمتری [سطح اکسیژن در خون] انجام شود».

به دلیل فقدان داده‌های طولانی مدت و این واقعیت که بیماران به دلیل EVALI جان خود را از دست داده‌اند، پیش آگهی برای افراد مبتلا نامشخص است. محققان سخت کار می‌کنند تا هرچه بیشتر درباره بیماری، علل آن و احتمال بهبودی کامل بیاموزند.

طبق تحقیقات جدید در دنیا مصرف هر نوع سیگار الکترونیکی از جمله ویپ و آیکاس پیشرفت سرطان را در بدن انسان به شدت فعال و تسریع می‌کند.

علاوه بر اروپا که مصرف آیکاس و ویپ را ممنوع کردند، حتی آرژانتین هم مصرف آیکاس را ممنوع اعلام کرد!

2 دیدگاه دربارهٔ «ارتباط بین مصرف محصولات دخانی الکترونیکی با آسیب‌های تنفسی»

  1. مهندس سرمدی

    من خودم متاسفانه حدود یک سال ویپ میکشیدم
    بعد از یک مدت دچار خستگی مفرط و تنگی تنفس شدم به پزششک مراجعه کردم و متوجه شدم از عوارض ویپ هستش.
    خیلی خدا بهم رحم کرد که آسیبش دائمی نبود

  2. مهندس شکیبا

    بسیار مطلب خوبی بود
    به امید روزی که جامعه نسبت به عوارض سیگارهای الکترونیکی آگاه بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا