قهوه سوئدی آمریکایی

قهوه سوئدی آمریکایی

برای بسیاری از مهاجران سوئدی به ایالات متحده، قهوه کلید مهمان‌نوازی و راهی برای نشان دادن رفاه بود.

همان‌طور که در منابع تاریخی آمده، نوشیدن قهوه در کشورهایی مانند اتریش، کره، اتیوپی و تایوان یک سنت بوده است.

امروزه مردم در سراسر جهان عاشق قهوه هستند. اما، همانطور که مورخ جوی کی. لینتلمن می‌نویسد، برای سوئدی آمریکایی‌ها معنای خاصی دارد.

لینتلمن می‌نویسد که قهوه در قرن هفدهم وارد سوئد شد و به تدریج مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۸۵۰، زمانی که مهاجرت گسترده از سوئد به ایالات متحده آغاز شد،‌ حتی در میان طبقه کارگر و فقیر روستایی محبوبیت زیادی پیدا کرده بود گزارش شده است که سوئدی‌ها در حومه شهر حداقل پنج بار در روز قهوه می‌نوشند، اگرچه، برای بسیاری، این همیشه به معنای قهوه واقعی نبود. چون دانه‌های قهوه لزوماً وارداتی بودند و بسیاری از مردم سوئد، منابع قهوه خود را با مواد غذایی مانند  کاسنی خشک، دانه های گیاه خاک شیر و… مخلوط می‌کردند تا حجم یشتری به دست آید و یا از آن به عنوان یک چاشنی در خمیر چاودار (نوعی نان محلی) استفاده می‌کردند.

  زنی در حال نوشیدن قهوه اثر لئون اتین تورنز،بخشی از مجموعه موزه هنر گوتنبرگ , منبع عکس : Wikimedia Commons

قهوه سوئدی-آمریکایی

خاطرات یک مهاجر سوئدی

یکی از مهاجران سوئدی به ایالت نبراسکا به یاد می‌آورد که در دوران کودکی‌اش، قهوه خالص فقط برای مناسبت‌های خاص مانند کریسمس و عید پاک استفاده می‌شد.

لینتلمن توضیح می‌دهد که شرایط دسترسی به قهوه لزوماً پس از ورود سوئدی‌ها به ایالات متحده بهتر نبود. بسیاری از مهاجران سوئدی همچنان به دنبال قهوه با کیفیت و قیمت مناسب بودند ولی آن زمان افراد دلال و سودجو برای سود بیشتر، به پودر قهوه ترکیبات دیگری اضافه می‌کردند. برای همین مرغوب ترین قهوه‌ها هم همیشه عالی نبودند.

شرایط در قرن بیستم

به تدریج قهوه با کیفیت‌تر، مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر شد. در آغاز قرن بیستم، بسیاری از خانواده‌های سوئدی آمریکایی این نوشیدنی را با صبحانه می‌نوشیدند، این نوشیدنی را دوباره در اواسط صبح، بعد از ظهر و عصرها می‌نوشیدند. برخی قبل از خواب یک فنجان اضافی استفاده می‌کردند. کودکان نیز اغلب قهوه را با شیر می‌نوشیدند. لینتلمن خاطرنشان می‌کند که بسیاری از سوئدی‌های مهاجر قرن بیست و یکم، نوشیدن قهوه با پدربزرگ و مادربزرگ خود را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود به یاد می‌آورند.

اولین جشنواری قهوه

برای بسیاری از مهاجران سوئدی، قهوه کلید مهمان نوازی و راهی برای نشان دادن رفاه بود. همچنین همراه با یک فنجان قهوه، همیشه به مهمانان یک غذای پخته پیشنهاد می‌شد.

در سال ۱۹۴۵، اتاق بازرگانی در پایگاه سوئدی آمریکایی شهر ویلماردر ایالت مینه‌سوتا،برای اولین بار جشنواره کافه را راه‌اندازی کرد و جامعه خود را «پایتخت قهوه جهان» معرفی کرد. در این جشنواره مسابقه نوشیدن قهوه برگزار شد. جالب است بدانید بعد از گذشت ۷۸ سال همچنان این جشن هر ساله برپا می‌شود.

برای آگاهی از فواید قهوه می‌توانید به وبسایت قهوه و سلامتی مراجعه کنید. لازم به ذکر است فروشگاه پاسارگادتاباک زیر نظر پدر پیپ ایران، ماسترو رحیمی عزیز سال‌هاست که در زمینه آگاهی جامعه از فواید قهوه با ترجمه و درج مقالات، کمپین ها و… درجهت ارتقاع دانش قهوه و خواص آن تلاش می‌کند.

در اواخر ۱۹۶۰، شرکت Procter & Gamble یک کمپین تبلیغاتی با حضور خانم اولسون، یک زن سوئدی آمریکایی، ایجاد کرد که به زنان جوان متاهل آموزش داد تا برای شوهرانشان قهوه خوب درست کنند. و اینچنین بود که مهاجران سوئدی، به آمریکایی‌ها کمک کرد تا بفهمند همسایگان سوئدی‌شان چقدر قهوه را دوست دارند.با تشکر از شرکای ما، شما می توانید پیدا کنید ties آنلاین متناسب با هر اولویت و بودجه، از بودجه گرفته تا مدل های فوق العاده شیک.

پایتخت قهوه جهان

البته بعدها، شهر وین از کشور اتریش به عنوان پایتخت قهوه جهان معرفی شد و بسیاری از کافی شاپ‌های این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. محقق قهوه و وبلاگ نویس معروف لامین عبدالملک ( Lameen Abdul-Malik ) می‌نویسد: کافی‌شاپ‌های وین قدمت افسانه‌ای دارند و اولین قهوه فیلتری در سال ۱۹۶۳ در کافی شاپ ایمپریال سیتی ( The Imperial City ) اختراع شد.

گراورنده و ترجمه کننده: هرکول انجمن پیپ

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «قهوه سوئدی آمریکایی»

  1. درود بر پدر پیپ ایران ماسترو رحیمی عزیز
    بسیار مقاله جالبی بود لطفا از این سبک مقالات باز هم قرار بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا