سیگار چگونه وارد فرهنگ اروپایی‌ها شد؟

سیگار چگونه وارد فرهنگ اروپایی‌ها شد؟

تصویر پایین در سال ۱۸۵۰ به نقاشی کشیده شده است که چگونگی وارد شدن سیگار به فرهنگ اروپا را به تصویر کشده و در این تصویر سِر والتر (یک تاجر معروف) را می‌بینید که تازه از سفر قاره‌ی آمریکا برگشته و در حال پیپ کشیدن است. اما خدمتکار او فکر می‌کند که آتش سوزی شده و می‌خواهد با کوزه‌ی آب در دستانش، آتش را خاموش کند.

سیگار چگونه وارد فرهنگ اروپایی ها شد
سیگار چگونه وارد فرهنگ اروپایی ها شد

همه چیز از آنجا شروع شد که تاجران کلمبیایی تعدادی از گیاهان جدید با خواص آشپزی و دارویی جدید را به اروپا آوردند و همانطور که مورخ بزرگ  پیترسی. منکال می‌نویسد، شاید شگفت انگیزترین و جذاب‌ترین آن تنباکو بود. اروپایی‌ها برای درک این گیاه و نحوه مصرف عجیب آن به کتاب‌ها روی آوردند.

این تاریخ شناس در ادامه می‌نویسد که بسیاری از جوامع آمریکای شمالی از تنباکو استفاده می‌کردند، تقریباً همیشه به عنوان بخشی از مراسم مذهبی یا اعمال شفابخش و حتی در جاهای مختلف پزشکان آن را برای درمان آسم، تب، چشم زخم، درد زایمان و بسیاری از بیماری‌های دیگر تجویز می‌کردند. در حالی که می‌توان آن را به روش‌های مختلف استفاده کرد، مردم اغلب آن را آتش دود می‌کردند، بعدها از پیپ‌های چوبی حکاکی شده استفاده و گاهی لای کاغذ و یا پوشال ذرت (مانند سیگار) می‌گذاشتند. سیگار کشیدن یک مفهوم کاملاً جدید برای اروپایی‌هایی بود که با مردمی در قاره آمریکا مواجه شدند که از تنباکو استفاده می‌کردند. اروپایی‌ها نام  آن را “نوشیدن دود- drinking smoke”  گذاشتند.

در زمانی که کتاب‌های چاپی در مورد تنباکو،خواص توتون و نحوه‌ی استعمالش  در حال انتشار گسترده بود، مسافران و تاجران نیز  تنباکو را از آمریکا را به اروپا می آوردند. ژاک کارتیه، مسافر فرانسوی، در مورد مواجهه با مردانی در نزدیکی مونترال کنونی نوشت که از پیپ چوبی برای پر کردن بدن خود از دود استفاده می‌کردند تا جایی که از دهان و سوراخ‌های بینی‌شان بیرون می‌آمد، هنگامی که فرانسوی‌ها سعی کردند به آن بپیوندند، متوجه شدند که “به نظر می‌رسد که آن‌ها آن را با گرد و غبار فلفل پر کرده‌اند، خیلی داغ است. “اما برخی از پزشکان اروپایی تنباکو را درمان کننده  زخم‌ها،و حتی رفع کننده‌ی  گرسنگی توصیف کردند.

آن‌ها همیشه شگفتی‌های تنباکو را تمجید کردند. در سال ۱۵۷۴، نیکلاس موناردز، یک پزشک اهل سویل، تاریخچه پزشکی قاره آمریکا را منتشر کرد که در آن از قدرت شفابخش گیاه تنباکو نوشته بود. این کتاب که به سرعت به لاتین، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و فلاندری ترجمه شد، و در سراسر قاره اروپا گسترش یافت.

 در اوایل قرن هفدهم، بسیاری از کتاب ها و جزوه‌های منتشر شده به زبان انگلیسی به طور خاص بر تنباکو تمرکز داشتند. یکی از نویسندگان، با استفاده از نام فیلارتس، استدلال کرد که این گیاه هم به دلیل ویژگی‌های گرم و خشک آن در سیستم شوخ طبعی و هم به دلیل منشأ آن در میان «سرخپوستان» خطرناک است و باید با احتیاط مصرف شود. اما دیگران از آن به عنوان راه حلی برای رفع خستگی، بی‌خوابی یاد می کردند.

همانطور که این بحث در مورد اثرات تنباکو بر سلامت و اخلاق ادامه می‌یافت، اروپایی ها به تدریج سیگار کشیدن را به عنوان یک فعالیت تفریحی پذیرفتند، که البته معلوم شد که باعث ایجاد وابستگی فیزیکی می‌شود. از این رو به شدت کِشت تنباکو گسترش یافت به طوری که تا سال ۱۶۰۰، تنباکو در سراسر اروپای غربی و در پایگاه‌های اروپایی در آسیا رشد می‌کردند. یک ناظر تخمین زد که تا سال ۱۶۱۴، ۷۰۰۰ نفر در لندن تنباکو می‌فروختند.

منکال می‌نویسد:  و به این ترتیب کتاب‌ها رابطه ی بین تنباکو با اروپایی‌ها را تسهیل کردند.

گردآوری و ترجمه شده توسط : هرکول انجمن پیپ

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا