تاریخچه مختصر تنباکو در آمریکا

تاریخچه مختصر تنباکو در آمریکا

در طول ۵۰ سال گذشته، سهم آمریکایی هایی که سیگار می کشند از ۴۲ به ۱۵ درصد کاهش یافته است. واین می‌تواند به معنای پایان جذابیتش باشد.

در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۰، آقای R. T. Ravenholt محقق برجسته، راجب  روش‌هایی  که ما در طول قرن‌ها از تنباکو استفاده کرده‌ایم و در مورد آن فکر کرده‌ایم، نشان می‌دهد.

این مقاله راجب تاریخچه مختصر تنباکو در آمریکا است، درصورت علاقه می‌توانید به مقاله سیگار چگونه وارد فرهنگ اروپایی‌ها شد؟ رجوع کنید.

ریونهولت داستان را در سال ۱۴۹۲ شروع می‌کند، زمانی که کلمب و خدمه‌اش متوجه شدند ساکنان جزیره‌ای که اکنون به نام کوبا شناخته می‌شود از این گیاه استفاده می‌کنند. در دهه ۱۵۸۰ تنباکو از ویرجینیا به دربار ملکه الیزابت راه یافت. یکی از گزارش‌ها اشاره می‌کند که سیگار کشیدن به سرعت مد شد و “الیزابت خودش یکی از عاشقان دنیای تنباکو بود و آن را در وسیله‌ای شبیه پیپ‌های امروزی استعمال می‌کرد”. تا سال ۱۶۰۰، سیگار کشیدن در تمام کشورهای دریایی اروپا رایج بود و امپراطوری‌های استعماری آن‌ها به زودی تنباکو را به سراسر جهان منتقل کردند.

کشورهای مختلف بومیان آمریکا از کانادا تا برزیل مدت‌هاست که تنباکو را برای مقاصد دارویی، تشریفاتی و مسمومیت مصرف می‌کردند و برخی از اروپایی‌ها آن را به عنوان داروی درمان پذیرفته بودند. یکی از پزشکان در سال ۱۷۱۸ نوشت که “پاک می کند، پاک می‌کند، استفراغ می کند، مغز را خفه می‌کند، در برابر سم مقاومت می‌کند” و هنگامی که در ضماد یا قطره استفاده می‌شود، می‌تواند دندان درد و تومور را درمان کند، پوست را زیبا کرده و به ناشنوایی کمک کند.

از سوی دیگر، ریونهولت می‌نویسد، پس از مرگ ملکه الیزابت در سال ۱۶۰۳، جیمز اول برای توقف استفاده از تنباکو در انگلستان فشار آورد. او در مورد خطرات تنباکو برای مغز و ریه‌ها نوشت، در بخشی که هشداری پیشاپیش درباره خطرات سلامتی این دارو با نژادپرستی شدید ترکیب می‌کرد. «چه افتخار یا سیاستی می‌تواند ما را به تقلید از رفتارهای وحشیانه سرخپوستان وحشی، بی خدا و برده، به ویژه در چنین لباسی بد و بدبو وادار کند؟» او نوشت.

در ایالات متحده، جویدن تنباکو – که از مخلوط ملاس با برگ‌ها تهیه می‌شد – راه اصلی مصرف این گیاه در قرن نوزدهم بود. اما آمریکایی‌ها نیز شروع به استفاده از سیگار کردند که برای اولین بار در اروپا رواج پیدا کرد. اختراع ماشین نورد سیگار در سال ۱۸۸۱ و معرفی کبریت‌های قابل حمل “ایمنی” در اواخر قرن، سیگار کشیدن را به یک صنعت بزرگ داخلی تبدیل کرد.

با رشد مصرف دخانیات در این کشور، مطالعات پزشکی ارتباط واضحی با انواع سرطان‌ها و سایر مشکلات سلامتی یافتند. اما برای چندین دهه تعداد کمی از پزشکان به آن توجه کردند. سیگار در نیمه اول قرن بیستم به لطف تبلیغات سنگین و گنجاندن سیگار به عنوان بخشی از جیره غذایی سربازان در طول دو جنگ جهانی رونق گرفت. 

در سال‌های بعد، یافته‌های پزشکی که به‌شدت منتشر شد، نادیده گرفتن خطرات دخانیات را برای عموم غیرممکن کرد. شرکت‌های سیگار به مبارزه پرداختند و علم پزشکی را به چالش کشیدند و کمپین‌های تبلیغاتی را در رسانه‌های چاپی و بیلبوردها تشدید کردند. اما همانطور که آخرین اعداد نشان می‌دهد، نیروهای ضد دخانیات به پیروزی خود ادامه داده‌اند. چسزس که امروزه انسان‌ها را تهدید می‌کند تنباکو نیست! بلکه فراورده‌های شیمیایی مثل قلیان، ویپ و… است که آسیبی به مراتب بالاتر از خود گیاه تنباکو دارد.

قلیان، ویپ، پاد، آیکاس تدخین جهان سومی و دشمن نسل آینده !
سال‌هاست ماسترو رحیمی در مورد خطرات مصرف سیگارت، قلیان، ویپ، آیکاس، سیگارهای الکترونیکی و الکل هشدار داده است !

شما به عنوان عضو انجمن پیپ چقدر در این پویش فعال بودید؟!!
💨🌬️

شما چه میزان برای پویش‌های انجمن پیپ فعالیت کردید ؟!

🙏شما هم در پویش نه به قلیان، نه به سیگارت، نه به ویپ، نه به مواد مخدر، نه به مشروبات الکلی شرکت کنید
👇

پویش

 

 

2 دیدگاه دربارهٔ «تاریخچه مختصر تنباکو در آمریکا»

  1. درود بر ماسترو رحیمی عزیز
    بسیار مطالب جالبی بود
    به امید روزی که فرهنگ تدخین صحیح جا بیفته
    از فعالیت و پویش های شما در این زمینه سپاسگذارم
    با تشکر دکتر ستوده

  2. مهندس صدیقی

    تاریخچه مختصر تنباکو در آمریکا
    بسیار مطلب جالبی بود
    ممنونم بخاطر آموزش ها و مطالب مفیدتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا