آلفرد دانهیل که بود؟

آلفرد دانهیل که بود؟

Give a man a pipe he can smoke,

Give a man a book he can read,

And his home is bright with a calm delight,

Though the room be poor indeed.

– Alfred Dunhill

به یک مرد پیپ بدهید که بکشد،

به یک مرد کتابی بدهید که بخواند،

و خانه‌اش با لذتی آرام روشن است،

هر چند با این که اتاق واقعاً فقیرانه باشد.

آلفرد دانهیل

آلفرد دانهیل، پیپ، پاسارگاد تاباک، ماسترو رحیمی

دانهیل: (قسمت اول)

آلفرد دانهیل (تولد ۳۰ سپتامبر ۱۸۷۲ – فوت ۲ ژانویه ۱۹۵۹) مخترع و توتون فروش انگلیسی بود. او پیشرو و بنیانگذار کمپانی کالاهای لوکس دانهیل است که این کمپانی برندی بزرگ برای توتون‌های انگلیسی و آمریکایی شده است.

دانهیل ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۷۲ به عنوان دومین پسر از ۵ فرزند هنری دانهیل (۱۸۴۲-۱۹۰۱) به دنیا آمد. هنری دانهیل کار و بیزینس خود را از ساخت و تولید لوازم جانبی برای وسایل نقلیه‌ای که با اسب‌ها راه می‌رفتند شروع کرد. آلفرد در یک مدرسه خصوصی (غیر انتفاعی) در “همپاستد ” درس خواند و تا ۱۵ سالگی معلم خصوصی داشت و بعد از آن وارد راه پدرش شد و به بیزینس او پیوست.

دانهیل: (قسمت دوم)

در سال ۱۸۹۳ آلفرد جانشین پدرش شد و بعد از آن شروع به تولید لوازم اتومبیل تحت نام ماشین آلات دانهیل کرد. وی در روز ۱۵ ژوئن سال ۱۸۹۵ با آلیس استپلتون (۱۸۷۴-۱۹۴۵) ازدواج کرد. در سال ۱۸۹۰ او کمپانی ماشین آلاتی را تأسیس کرد که در آن تولیدات و لوازم بعد از سفارش و از طریق پست به مشتری ارسال می‌شد.

دانهیل: (قسمت سوم)

در سال ۱۹۰۲ اولین مغازه خود را در “می فیر” افتتاح کرد که پوشاک و لوازم جانبی را به شوفرها و کارفرماهایشان عرضه می‌کرد.

آلفرد در سال ۱۹۰۴ توانست پیپی بسازد که به رانندگان (ماشین سواران) اجازه اسموک در حین رانندگی می‌داد و اینگونه بود که او وارد صنعت پیپ‌سازی شد. او در سال ۱۹۰۷ مغازه توتون فروشی کوچکی را در خیابان دوک ناحیه “سینت جیمز” گشود که در آن ترکیبی از توتون‌های مختلف مناسب هر مشتری تهیه کرده و به طور جداگانه و فردی به آن‌ها عرضه می‌کرد.

در سال ۱۹۰۸ او اولین سیگارت دانهیل را معرفی و وارد بازار کرد. بعد از آن , مغازه و تجارت او به سرعت رونق گرفت و پیشرفت کرد. بعدها نوه ی او “مری” او را به عنوان فروشنده و مغازه‌داری با استعداد توصیف کرد.اگر به دنبال دستبند هستید. چیزی برای هر ظاهری وجود دارد، از در آغوش گرفتن بدن گرفته تا ساختارمند، از سرآستین تا زنجیر chain bracelet و سرآستین

دانهیل: (قسمت چهارم)

تجارت او وسعت گرفت و تا سال ۱۹۱۰ املاک تجاری خود را در سراسر خیابان دوک افزایش داد. در سال ۱۹۱۲ کوچکترین برادرش، هربرت و بزرگ‌ترین پسرش، آلفرد و بعد از آن در سال ۱۹۱۳ نوه‌اش، ورنون به تجارت او پیوستند. همچنین او در سال ۱۹۱۲ نقطه سفیدی را به عنوان علامت تجاری پیپ‌های خود معرفی کرد.

در دوران بعد از جنگ توسعه‌ای در تولیدات جدید دانهیل مشاهده می‌شود. کمپانی دانهیل همیشه تضمین می‌کرد که تمام تولیداتش دارای علامت تجاری مخصوص و نیز حق امتیاز انحصاری هستند. داشتن حق امتیاز سیاستی است که از ابتدا به شدت به طور قانونی پیگیری می‌شده است. در اوایل دهه ۱۹۲۰ قسمت عمده فروشی و صادرات تجارت دانهیل به “ناتیگ هیل گیت” در نزدیکی بخش پیپ و سیگارت در جاده ” کامپدن هیل” منتقل شد.

دانهیل: (قسمت پنجم)

در سال ۱۹۲۱ کمپانی اولین حکم سلطنتی خود را به عنوان تاجر توتون از ادوارد شاهزاده ویلز دریافت کرد. دانهیل محصولات خود را به وینستون چرچیل و سیگفرید ساسون نیز عرضه کرده است.

از دیگر اتفاقات دهه ۱۹۲۰ باز کردن فروشگاه‌هایی در نیویورک و پاریس بود. در هفته‌ی بیزنس “بلوم برگ ” اعلام شد که دانهیل کالاهای مدرن و لوکس خود را در بازار با اهداف بین‌المللی نشان داده است. در سال ۱۹۲۴ کمپانی فندک منحصر به فردی را به بازار عرضه کرد. محصولی که دانهیل و برادرش علاقه زیادی به تولید آن داشتند و اولین فندکی بود که با یک دست قابل استفاده بود.

دانهیل: (قسمت آخر)

تصمیم دانهیل برای برگزاری آخرین جلسه کمپانی در روز ۵ فوریه سال ۱۹۲۹ به علت اوضاع و شرایط شخصی به طور ناگهانی لغو شد. بعد از آن که کمپانی در مسیری با ثبات قرار گرفت، دانهیل احساس کرد که زمان آن رسیده تا تمام مسئولیت را به پسرش آلفرد واگذار کند. او همسرش را ترک کرد و به “ورثینگ” نقل مکان کرد تا به معشوقه قدیمی‌اش، “ورا میلدرد رایت” بپیوندد.

دانهیل مدت کوتاهی پس از مرگ همسرش در روز ۲۸ مارچ سال ۱۹۴۵ با “ورا” ازدواج کرد. سرانجام آلفرد دانهیل در روز ۲ ژانویه سال ۱۹۵۹ در خانه سالمندانی واقع در “ورثینگ” از دنیا رفت و در کوره ی ” گولدرز گرین” سوزانده شد.

پی نوشت: برای اطلاعات بیشتر، ویدیوهای آموزشی ماسترو رحیمی را  از آپارات، یوتیوب و یا کانال تلگرامی پاسارگاد تاباک دنبال کنید.

بخشی کوتاه از آموزش پیپ، برگرفته از آموزه‌های ماسترو رحیمی و استاد کامران در انجمن پیپ، سال ۱۳۹۰.

بازنشر توسط هرکول

2 دیدگاه دربارهٔ «آلفرد دانهیل که بود؟»

  1. دکتر کتایونی

    آلفرد دانهیل شخصیت خاصی داشت
    و تونست تاثیر بزرگی توی دنیای پیپ و توتون بگذاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا